Service: +31 (0)6 532 872 58
+31 (0)41 63 75 225

Nieuws



ARN bespaart tonnen met schroeftransporteurs

Van Beek vervangt haperende Z-elevatoren door verticale schroeven

In een splinternieuwe fabriek in Tiel recyclet ARN sinds 2011 met veel succes shredderafval van sloopauto's. Het proces in een nieuwe fabriek loopt nooit direct vlekkeloos en ARN was geen uitzondering: de geïnstalleerde Z-elevatoren sleten veel sneller dan verwacht en dat gaf gigantische onderhoudskosten. Dat probleem is verholpen nu de bandtransporteurs zijn vervangen door schroeftransporteurs van Van Beek.

Een complex stelsel van onder meer gigantische wind chippers, cycloonfilters, draaisluizen en zeven in de fabriek zorgt ervoor dat 95 procent van het shredderafval van een sloopauto opnieuw kan worden gebruikt. Een belangrijke rol was hierbij weggelegd voor de Z-elevatoren. Vanuit cycloonfilters vielen vezels op de transportbanden, die ze vervoerden naar de bunker voor het volgende proces.

ARN het Nederlandse expertisecentrum voor recycling in de mobiliteitsbrancheVerbetertraject
"Van te voren waren tests gedaan met proefmateriaal op deze Z-elevatoren en dat ging goed, maar in de praktijk bleek veel vaker onderhoud nodig te zijn", zegt Emil Bregita, hoofd technische dienst ARN Recycling. De transportband moest regelmatig worden vervangen en dat is een klus die enkele dagen in beslag neemt. "De onderhoudskosten liepen op
naar een ton per jaar! Daarom werd dit al snel meegenomen in een verbetertraject."

Goedkoopste en beste oplossing
Elders in de fabriek waren al transportschroeven van Van Beek in gebruik en die bevallen goed, daarom was Van Beek één van de partijen die ARN benaderde voor een oplossing.  "De oplossing van Van Beek kwam als goedkoopste én beste uit de bus", zegt Bregita.

Ervaring in recyclingbranche
"Onze transportschroeven worden al enorm veel toegepast in de recyclingsbranche, bij onder meer petflessen en autobanden", zegt sales engineer Peter Verhoeven van Van Beek. "Het was voor ons al snel duidelijk dat onze transportschroeven de klus beter en goedkoper zouden klaren."

Verticaal transport geen probleem
Lang niet iedereen weet dat verticaal transport met een schroeftransporteur prima gaat. "Daarom wordt ook niet meteen aan ons gedacht bij verticaal transport", zegt Verhoeven. ARN was aanvankelijk ook sceptisch. "Ik wist ook niet dat een schroeftransporteur recht omhoog kan", geeft Bregita toe. "Ik zag allerlei beren op de weg, maar Van Beek heeft mij overtuigd."

Testopstelling
ARN liet niets aan het toeval over. Buiten de fabriekslijn om werd in een andere hal de opstelling opgebouwd en één op één getest. "We kozen hiervoor omdat we zeker moesten weten dat het zou werken. Het inbouwen zou een week werk kosten en als het dan niet werkt ben je nog een week kwijt om terug bij af te zijn", legt Bregita uit.

Toen de opstelling werkte, is de eerste Z-elevator in 2014 ontmanteld en vervangen door een schroeftransporteur. Dat beviel zo goed dat in 2015 de overige twee Z-elevatoren zijn vervangen door schroeftransporteurs.

Uitstekende service
Deze laatste twee schroeftransporteurs werden niet vanuit een cycloonfilter, maar een draaisluis gevoed. "Dat bleek problemen te geven. maar Van Beek heeft het razendsnel opgelost. De samenwerking was erg goed. De prijs was de eerste reden dat we voor hen kozen, maar de service is een hele goede tweede gebleken", zegt Bregita.

Besparen
Het uiteindelijke resultaat is dat de fabriek nu veel minder downtime en een hogere doorzet heeft. Een schroeftransporteur heeft een hogere aanschafprijs, maar betaalt zichzelf snel terug. "Wij verwachten dat de schroeftransporteurs vijf jaar meegaan. Af en toe zal een kleine reparatie nodig zijn, bijvoorbeeld een lager vervangen. Maar alles bij elkaar besparen we nu zo'n vier ton en nog meer als ze toevallig langer meegaan", verwacht Bregita.

 

Archief