Service: +31 (0)6 532 872 58
+31 (0)41 63 75 225

Nieuws



Treinwagons en hoge containers gemakkelijk te vullen met nieuwe Dino XXL

Goederen nu ook op laatste moment voor overladen te zeven

Twee nieuwe uitvoeringen van de bulkwagenvuller Dino® maken het nu eenvoudig hogere (vierkante) opslagsilo’s zoals treinwagons en containers te vullen.Deze XL en XXL Dino’s van Van Beek  werden aanvankelijk op verzoek van twee klanten ontwikkeld. Ze blijken echter voor zo veel klanten de oplossing waar ze naar zochten dat de Dino’s aan het standaard assortiment zijn toegevoegd.

De XL en XXL Dino’s zijn een verlengde uitvoering van de Dino die Van Beek al langer produceert. De standaard Dino heeft een uitstorthoogte van 4,2 meter, maar de XL gaat tot 5 meter en de XXL zelfs tot 6 meter. Het is nu ook mogelijk product na het passeren van de uitloopzijde nog te zeven. Door de extra verkregen hoogte ontstaat namelijk ruimte voor het plaatsen van een trilzeef of rotozeef.

Vullen van hoge vierkante silo’s interessante uitdaging

De nieuw  Dino’s zijn ontwikkeld om aan twee klantverzoeken te voldoen. Een locatie van Katoen Natie in de VS had behoefte aan een degelijke en mobiele vuller om pellets kunststofgranulaat in treinwagons te laden. De kubusvorm van de wagons zorgde ervoor dat het frame van de schuine toevoerschroef van de normale Dino in botsing zou komen met de bovenranden van de wagon. Daarom was een hogere uitloop van de Dino nodig.Het moederbedrijf, Katoen Natie in Antwerpen, heeft al jaren goede contacten met Van Beek en vroeg of een oplossing kon worden bedacht.

Dit was voor Van Beek een interessante  klus. “Dino’s werden dan wel al ingezet voor het vullen van bijvoorbeeld vierkante containers, maar nooit in deze specifieke toepassing die een grotere uitstorthoogte vereist”, legt Roel Kneepkens, Sales Engineer bij Van Beek, uit. De XL Dino zorgt ervoor dat de wagons nu zonder problemen kunnen worden gevuld. Deze Dino is ook geschikt voor het vullen van andere hogere tanks of silo’s.

Het andere stroomnet in de VS was voor Van Beek geen uitdaging. Het bedrijf heeft wereldwijd al honderden Dino’s geleverd en kent het klappen van de zweep als het gaat om aanpassingen voor een ander stroomnet. De XL Dino is geleverd met een motorreductor die geschikt is voor het Amerikaanse stroomnet (575V 60Hz).

De extra hoogte is, net als bij de XXL Dino, bereikt door de schroef te verlengen. Het frame met de wielen waar de constructie op staat kan hierdoor laag bij de grond blijven, waardoor deze Dino’s net zo toegankelijk, eenvoudig te reinigen en eenvoudig te onderhouden blijven als hun kleinere broertjes.

Hoog, hoger, hoogst

De XXL Dino is ontwikkeld voor Nuttens Services in Frankrijk, een dienstverlener op het gebied van verpakken, verwerken en vervoeren van voedsel in poedervorm. Nuttens wilde een zeef met meerdere zeeflagen, een trilzeef, toepassen  aan de uitloopzijde. Door een zeef onder de Dino te hangen komt het uiteindelijke uitvoerpunt lager te liggen. Om het uitvoerpunt op dezelfde hoogte te houden moest de Dino dus worden verhoogd.

“Door deze zeef zo laat  mogelijk in het verladingsproces toe te passen weet je zeker dat er geen vreemde materialen in de bulkwagen belanden”, licht Kneepkens toe. De XXL Dino wordt gebruikt om gluten te verladen en de zeef moet verontreiniging die er niet thuishoort verwijderen. “Dat kan van alles zijn, van spijkers en stukjes hout tot sigaretten.”

Omdat de Dino door het gewicht van de zeef zou omvallen, is voor de zeef een apart brugvormig platform ontwikkeld dat aan de Dino wordt gekoppeld. Het geheel is nog steeds verrijdbaar en de operator kan ook op dit platform staan om de bovenzijde van de bulkwagen te controleren en mangaten te openen.

Grote laadcapaciteit en eenvoudig te reinigen

Beide machines hebben een laadcapaciteit van 40 m³ per uur en zijn vervaardigd in RVS304. Wanneer wenselijk kunnen de afdichtingen en afdichtringen voldoen aan het FDA-keurmerk. De Dino’s voldoen dan aan de eisen vanuit de levensmiddelenindustrie. Een deksel aan de bovenzijde van de schroef maakt inspectie en reiniging van de binnenkant zeer eenvoudig. Opzetranden maken het mogelijk een big bag direct te legen zodat de heftruckchauffeur meteen op weg kan om een nieuwe big bag te halen.

Warm onthaal voor nieuwe Dino’s

Van Beek verwacht dat de nieuwe leden van de Dino-familie een warm onthaal krijgen. “Iedereen die een zeef aan de uitloopzijde wenst, kan het beste een XL of XXL toepassen”, vertelt Kneepkens. “Dat geldt ook voor gebruikers die geen ronde bulkwagens, maar containers of treinwagons vullen. Het zijn mooie, betrouwbare machines voor verladingen vanuit big bag, zakgoed of shovel (losse stort) naar bulkwagens of containers.”

www.dino.nl

www.facebook.nl/mrbulktruckload

 

Archief