Service: +31 (0)6 532 872 58
+31 (0)41 63 75 225

Nieuws



Vion Scherpenzeel maakt kwaliteitsslag na implementatie schroeftransporteurs

‘We hebben geen tussenbuffers meer en kunnen continu blijven produceren' 

Een ruimtewinst van zo’n 15 strekkende meter, een productieverhoging van ruim 10 ton per dag en kwalitatief nóg betere vleesproducten: een noodgedwongen verbouwing van de koelruimte van foodbedrijf Vion in het Gelderse Scherpenzeel pakte beter uit dan aanvankelijk gedacht. Een door Van Beek Schroeftransport gerealiseerde pragmatische maatwerkoplossing zorgde niet alleen voor de gewenste herinrichting van een kleinere productievloer. Het automatiseren van de productielijn maakte ook korte metten met handmatige, tijdrovende handelingen. Hierdoor zag Vion een verdubbeling van zijn productievolume. “De oplossing heeft zichzelf dubbel en dwars bewezen!”, aldus Emil Veenendaal, Technical Manager bij Vion. 

Gesjouw en gesleep met 175 kilo wegende normwagens behoren bij Vion voortaan tot het verleden. De in totaal 60 wagens, waarmee in blokjes gesneden vlees van en naar kruidenmengers en vulmachines werd gereden, zijn vervangen door een drietal u-vormige trogtransporteurs en twee verticale, deelbare schroeftransporteurs. Volgens Veenendaal is het productieproces door het wegnemen van de normwagens makkelijker, minder fysiek belastend en sneller geworden. “Voorheen bleef het vlees langer in de normwagen staan, wachtende op de volgende handeling. Mensen bepalen het tempo, maar ik heb liever dat een machine het tempo bepaalt. Nu hebben we geen tussenbuffers meer en kunnen we continu blijven produceren, omdat alles in één lijn staat”, constateert de Technical Manager. Gevolg? Een aanzienlijke productiestijging van 50-60 ton naar ruim 100 ton vlees per week én kwalitatief betere vleesproducten.

Ruimtebesparing door verticale schroeftransporteur
Vion telt sinds de oprichting inmiddels 12.445 medewerkers en meerdere slachterijen en verwerkingslocaties in zowel Nederland als Duitsland. Door de toenemende vraag naar uiteenlopende maatvoeringen en verpakkingsvormen vanuit onder meer de VS, China, Japan, Zuid-Korea, Canada, Australië en het Verenigd Koninkrijk, werd de roep om een slice-afdeling steeds groter. De ruim 30 meter lange productieruimte in Scherpenzeel, waar het aan en afrijden van met in blokjes gesneden vlees gevulde normwagens aan de orde van de dag was, werd om die reden gehalveerd. De herinrichting van dezelfde productielijn op slechts de helft van het aantal vierkante meters mocht met recht een uitdaging genoemd worden. Tot groot genoegen van Veenendaal bood Van Beek met onder meer op maat gemaakte verticale schroeftransporteurs de uitkomst. “Het gaat nu haaks omhoog. Het is perfect, alles is nu heel compact bij elkaar. Het mooie van de transportschroeven is, dat ze nu 3 meter de hoogte in gaan. Maar als het 10 meter moet zijn, kan dat ook!”

Compacte productielijn
Peter Verhoeven, sales engineer bij Van Beek, ontwierp de geautomatiseerde, compacte productielijn voor Vion. Hierbij maakte hij gebruik van zowel verticale- als horizontale schroeftransporteurs, waarbij het principe van verticaal transport afwijkt van dat van horizontaal transport. “Bij verticaal transport slingert de schroef het vlees naar de buitenkant, er is sprake van een middelpuntzoekende kracht of centripetale kracht. In combinatie met het toerental ontstaat dan een liftwerking”, legt Verhoeven uit. “Bovendien is de productielijn nu veel compacter geworden en de hygiëne sterk verbeterd, doordat de transporteurs afgesloten zijn.” De sales engineer houdt in al zijn ontwerpen rekening met een goede bereikbaarheid voor onderhoudsmonteurs en schoonmakers. Zo voorzag hij de drie trogtransporteurs over de gehele lengte van scharnierbare deksels en maakte hij het casco van de twee verticale, deelbare schroeftransporteurs 180 graden deelbaar. Hierdoor kunnen alle vijf de transporteurs optimaal gereinigd, onderhouden en geïnspecteerd worden. Daarnaast is ook het vullen van de kruidenmengers met één schroeftransporteur geautomatiseerd, voorheen een handmatig proces.

Lucratieve maatwerkoplossing
Het staat voor Veenendaal buiten kijf, dat de geïmplementeerde maatwerkoplossing van Van Beek zichzelf heeft bewezen. “De ruimte is verkleind, de productie verhoogd en de hygiëne is door een speciale behandeling van de roestvrijstalen transportschroeven gewaarborgd. Daarbij  hebben we een kwalitatief beter product gekregen, omdat er geen tussenbuffers meer zijn: het vlees kunnen we nu meteen verwerken.” De implementatie verliep volgens hem vlekkeloos en het project kende geen kinderziektes. De Technical Manager is bovendien erg te spreken over de samenwerking met Van Beek. Vion sluit een nieuwe samenwerking in de toekomst dan ook niet uit. Meer nog, het foodbedrijf onderzoekt momenteel mogelijkheden om ook een andere fase in de productielijn te vervangen door transportschroeven. Doel? Het vereenvoudigen en versnellen van het productieproces. “We werken met heel veel transportbanden, die ook heel veel onderhoud vragen. Een transportschroef heeft minder onderhoud nodig, maar is weer niet geschikt voor het verwerken van grote stukken vlees. We onderzoeken nu of we bepaalde transportbanden in het productieproces kunnen vervangen door transportschroeven”, aldus Veenendaal.

 

Archief