Hoe vul je een container liner met droge bulkgoederen? Met een schroefsysteem speciaal voor container liners natuurlijk! Deze horizontale schroef met open onderkant plaats je in het gat van de liner. De constructie is zodanig dat er geen product kan lekken. Binnen een half uur is je 20 ft container voor meer dan 80 procent gevuld.
Droog bulkgoed is prima te verladen naar een container met een transportschroef. Ook als de container uitgerust is met een (inner)liner, een grote zak die de wanden van de container bedekt. Speciaal hiervoor hebben wij de container liner filler ontworpen.
De liner filler is een horizontaal gemonteerde transportschroef waarmee 20ft containers zijn te vullen met granulaten (plastic korrels), poeders (zoals meel) en flakes. De schroef wordt gevoed vanuit een daarboven gemonteerde stortbak of via een opening. De stortbak kan vanuit een silo, een Dino bulkwagenvuller, met zakken of met een shovel worden gevuld.
De verhoging waarop de vulschroef rust, is optioneel verkrijgbaar met wielen. Zo kan een heftruck de liner filler verplaatsen en is deze op meerdere plekken inzetbaar.
Een vrachtwagen met 20 ft container rijdt achteruit en schuift zo de opening van de container over de schroef. Zodra de schroef helemaal in de container steekt, kan het laden beginnen. Dankzij een via de schakelkast te bedienen bouwlamp is dit ook bij slecht zicht mogelijk. De lading valt door de open onderkant van de schroef eerst achterin de container en vormt daar een berg. Zodra deze de hoogte van de schroef bereikt, valt de lading vanzelf steeds verder naar voren in de container. Het uiteinde van de schroef is uitgerust met een volloopdetectie. Hierdoor stopt de schroef automatisch wanneer de container vol is. Een slurf rondom de schroef voorkomt morsen van het product.
Een veelvoorkomende methode om poeders en korrels te verplaatsen is door het blazen van lucht. Deze manier kost relatief veel energie. Transportbanden zorgen vaak voor verlies van product en hinderlijke luchtverplaatsing. Schroeven zijn daarom een interessante keuze. Omdat ze mechanisch aangedreven zijn, zijn ze meestal kostenefficiënter dan pneumatische lucht. In tegenstelling tot transportbanden voorkomt de complete constructie productverlies. Een schone en veilige werkomgeving en is daarmee gegarandeerd.