Column: Onderhoudsplan? Breng het gewoon onder bij de maker zelf!

 

En dan ligt plots de hele productielijn stil. Downtime! Geen opbrengst, enkel kosten. Als bedrijf krab je jezelf dan even goed achter de oren als blijkt dat je deze calamiteit met zoiets simpels als een onderhoudsplan had kunnen voorkomen. Gelukkig is het nooit te laat om een onderhoudsplan voor productiemachines op te stellen en voorgoed af te rekenen met onnodige, terugkerende calamiteiten én kosten. Nu kun je als bedrijf besluiten om zelf zo’n plan op te stellen. Je maakt vervolgens een afspraak met een extern servicebedrijf en die staat, zoals beloofd, een paar keer per jaar stipt op de stoep. Prima! Zolang de orders maar van de productieband rollen, toch? Maar als we nu even inzoomen op de Dino bulkwagenvullers en schroeftransporteurs van Van Beek. Stuk voor stuk zijn het kwalitatief hoogstaande maatwerkoplossingen. Speciaal ontwikkeld voor onze klanten en voorzien van innovatieve, technische snufjes. Dus waarom zou je zo’n onderhoudsplan dan niet onderbrengen bij de maker zelf? Onze engineers hebben de machine bedacht, ontwikkeld en geproduceerd. Profiteer daar dan ook van! Onderhoudsplannen gaan verder dan alleen het inplannen van afspraken, het aflopen van traditionele servicebeurten en het schrijven van een bezoekverslag. Servicemedewerkers zijn de ogen en oren van Van Beek. Ze voorzien een onderhoudsplan van belangrijke informatie, waardoor onze engineers pro-actief met klanten kunnen meedenken om calamiteiten voor te zijn. Nu weten we veel bij Van Beek, maar ook wij worden nog wel eens verrast door het effect dat sommige producten op onze machines hebben. Zo kunnen er gasdampen vrijkomen, die letterlijk het staal van de schroef aanvreten. Dat gaat dus verder dan slijtage door corrosie of erosie. Het controleren van de bladdikte, bladhoogte en zelfs de wanddikte van een behuizing zijn ook onderdeel van het onderhoudsplan. Nu hoor ik je denken, wanddikte? Daar kan toch niks mee gebeuren? Niets is minder waar. Een verticale schroef moet drie keer zo hard draaien om hetzelfde rendement te behalen als een horizontale schroef. Het te transporteren product stuwt zich een weg naar boven en kan letterlijk gaten in een daardoor steeds dunner wordende behuizingswand slaan. Specialistische, inside-kennis gedocumenteerd in een onderhoudsplan waar externe servicemonteurs nu eenmaal niet over beschikken. Lijkt mij een ‘onderhoudend’ belletje naar Van Beek meer dan waard, toch?
Téan van Horssen,
teamleider service Van Beek

 

En dan ligt plots de hele productielijn stil. Downtime! Geen opbrengst, enkel kosten. Als bedrijf krab je jezelf dan even goed achter de oren als blijkt dat je deze calamiteit met zoiets simpels als een onderhoudsplan had kunnen voorkomen. Gelukkig is het nooit te laat om een onderhoudsplan voor productiemachines op te stellen en voorgoed af te rekenen met onnodige, terugkerende calamiteiten én kosten.

Nu kun je als bedrijf besluiten om zelf zo’n plan op te stellen. Je maakt vervolgens een afspraak met een extern servicebedrijf en die staat, zoals beloofd, een paar keer per jaar stipt op de stoep. Prima! Zolang de orders maar van de productieband rollen, toch? Maar als we nu even inzoomen op de Dino bulkwagenvullers en schroeftransporteurs van Van Beek. Stuk voor stuk zijn het kwalitatief hoogstaande maatwerkoplossingen. Speciaal ontwikkeld voor onze klanten en voorzien van innovatieve, technische snufjes. Dus waarom zou je zo’n onderhoudsplan dan niet onderbrengen bij de maker zelf?

Onze engineers hebben de machine bedacht, ontwikkeld en geproduceerd. Profiteer daar dan ook van! Onderhoudsplannen gaan verder dan alleen het inplannen van afspraken, het aflopen van traditionele servicebeurten en het schrijven van een bezoekverslag. Servicemedewerkers zijn de ogen en oren van Van Beek. Ze voorzien een onderhoudsplan van belangrijke informatie, waardoor onze engineers pro-actief met klanten kunnen meedenken om calamiteiten voor te zijn. Nu weten we veel bij Van Beek, maar ook wij worden nog wel eens verrast door het effect dat sommige producten op onze machines hebben. Zo kunnen er gasdampen vrijkomen, die letterlijk het staal van de schroef aanvreten. Dat gaat dus verder dan slijtage door corrosie of erosie.

Het controleren van de bladdikte, bladhoogte en zelfs de wanddikte van een behuizing zijn ook onderdeel van het onderhoudsplan. Nu hoor ik je denken, wanddikte? Daar kan toch niks mee gebeuren? Niets is minder waar. Een verticale schroef moet drie keer zo hard draaien om hetzelfde rendement te behalen als een horizontale schroef. Het te transporteren product stuwt zich een weg naar boven en kan letterlijk gaten in een daardoor steeds dunner wordende behuizingswand slaan. Specialistische, inside-kennis gedocumenteerd in een onderhoudsplan waar externe servicemonteurs nu eenmaal niet over beschikken.

Lijkt mij een ‘onderhoudend’ belletje naar Van Beek meer dan waard, toch?

Téan van Horssen, teamleider service Van Beek

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws & projecten?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© 2021 Transportschroeven- en machinefabriek Van Beek B.V. | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Cookieverklaring