Service: +31 (0)6 532 872 58
+31 (0)41 63 75 225

Nieuws



Logistiek medewerker opgevolgd door transportrobot

Het zal u niet verrassen: bij de productie van onze hoogwaardige schroeftransporteurs zijn aardig wat onderdelen nodig. Onze voormalig logistiek medewerker Arie zorgde ervoor dat iedereen in de productie het materiaal binnen handbereik had dat hij nodig heeft om zijn werk te doen. Maar toen ging Arie met een welverdiend pensioen. Wat nu? 

Het pensioen van een medewerker is voor een bedrijf nou niet iets dat je als een donderslag bij heldere hemel overkomt. We hadden dus tijd om ons voor te bereiden op zijn opvolging. Hierbij kwam al snel onze bedrijfsfilosofie om de hoek kijken: 'automatiseren waar mogelijk, vakmanschap waar nodig’. 

Hoeveel tijd kost intern transport?
Het intern transport automatiseren, is dat mogelijk? En levert het wat op? We bekeken hoeveel tijd we kwijt zijn aan interne logistieke handelingen. We hebben 15 werklocaties in twee grote productiehallen van 120 meter lang en 40 meter breed. Daarom raken we al veel tijd kwijt aan het lopen van de afstanden tussen de werklocaties en de voorraden.

560 uur lopen per jaar
We kwamen al snel uit op zo’n 560 uur loopuren per jaar. Daar komt ook onderbrekingstijd bij. Als je tijdens het halen van een nieuwe voorraad schroeven een medewerker tegenkomt, is het eigenlijk vreemd om hem stoïcijns voorbij te lopen zonder gedag te zeggen of even een praatje te maken over het voorbije weekend. Dat zou een vreemde werksfeer geven, terwijl niemand zich genegeerd voelt als een robot voorbij zoeft.

Tijdwinst en leuker werk
Er viel dus veel tijdwinst te behalen met een transportrobot. Ook zou dit betekenen dat onze productiemedewerkers geen tijd meer kwijt zijn aan het halen van onderdelen en meer tijd hebben voor het maken van schroeftransporteurs. Mooie bijkomstigheid: voor hen betekent dit dat ze meer tijd besteden aan de leukere kanten van het werk.

Krachtpatser
In onze zoektocht naar een robot die ons het meeste kon bieden kwamen we al snel bij de MiR 100 uit. Deze heeft een beladingsplatform van 660 bij 800 mmm waar maximaal 100 kg op kan. Ook kan deze robot 300 kg trekken. Het voertuig heeft een snelheid van 5,4 km/u en kan op één lading 20 km afleggen. Hierdoor kan het de hele werkdag in beweging blijven.

Autonoom
Een belangrijke eigenschap van de MiR is dat hij autonoom zijn omgeving kan identificeren met een 3D-camera, zonescanners en ultrasone sensoren. Dit betekent dat we geen aanpassingen in de fabriek hoefden te maken. Om de integratie te bevorderen, besloten we de robot naar zijn voorganger, Arie, te vernoemen.

Kinderziektes
De nieuwe Arie had wel even wat tijd nodig om te wennen aan zijn nieuwe werkplek. Zo kon hij buizen langs het gangpad nog weleens verwarren met een muur waardoor hij stil bleef staan en geen uitweg meer wist. Ook kon hij van streek raken door een laagstaande zon of waterplekken in de fabriek. Door de sensoren en scanners aan te passen is dat inmiddels opgelost.

Niet meer weg te denken
Inmiddels zijn we een paar maanden verder en is Arie goed geïntegreerd. Hij haalt onderdelen uit het centrale magazijn en brengt ze naar de draaierij en zagerij, vervoert transportdocumenten van kantoor naar de logistieke balie en verzorgt het transport van de onderdelen van onze schroeftransporteurs tussen de verschillende werkplekken.

Busdienst
We hebben bij Arie een busdienst ingeprogrammeerd zodat hij automatisch van werkplek naar werkplek rijdt. Bij iedere werkplek toetert hij even met zijn claxon en dan heeft de medewerker een tiental seconden om iets in zijn bakje te leggen of eruit te halen. Daarna rijdt Arie door naar zijn volgende post.

Bediening via touchscreen
Op iedere werkbank hebben wij een touchscreen. Daarmee kunnen onze medewerkers Arie, die is verbonden met het wifinetwerk, oproepen. Het toestel onderbreekt dan zijn busdienst om naar de betreffende werkplek te rijden. De medewerker kan dan het stuk dat hij wil laten vervoeren in het krat leggen en op de touchscreen de naam van de ontvanger aanvinken. Na het afleveren van de bestelling hervat Arie zijn busdienst.

Onmisbaar
Onze medewerkers zijn vroeg betrokken bij de komst van de transportrobot. Dat heeft geholpen bij zijn aanvaarding. Sterker nog, voor sommigen is hij al onmisbaar. In het begin raakte Arie nog weleens zoek. Daarin verschilt hij niet eens zo veel van de vorige Arie, grapten we dan. Maar sommigen zeiden dan al snel dat ze niet meer verder konden werken. Terwijl ze ook best nog zelf hun spullen kunnen halen.

Toekomstplannen
Als een nieuwe medewerker goed bevalt, wordt het al snel tijd om zijn toekomstplannen binnen het bedrijf te bespreken. Nu is Arie niet erg spraakzaam, maar zelf zitten we vol ideeën. Het populairste idee is toch wel om Arie koffie te laten rondbrengen.

Maar er zijn ook serieuzere plannen. Zo hebben we een uitgebreid ERP-systeem dat al veel handelingen automatisch doet verlopen. Een idee is om dit systeem een signaal te laten sturen naar Arie op het moment dat transportdocumenten worden aangemaakt. Arie kan die dan meteen komen ophalen om ze naar de werkplaats te brengen. We denken dat Arie daarnaast met hulp van ons ERP-systeem straks nog veel meer handelingen kan overnemen.

 

Archief