De term ‘Asset Management’ wordt steeds meer gehoord binnen organisaties die zich bezighouden met beheer en onderhoud van technische installaties. Bij Asset Management draait het om het verantwoord, duurzaam en kosteneffectief omgaan met de bedrijfsmiddelen, ‘de Assets’. Wij hebben door de wisselwerking met onze klanten in verschillende industrieën, veel ervaring opgedaan ten aanzien van ‘Asset Management’. Hierdoor kunnen wij meerwaarde leveren aan onze klanten. Een voorbeeld hiervan is onze samenwerking met het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) bij hun slibdroogproject in Beverwijk.
Asset Management is een continu proces waarbij Van Beek betrokken blijft en er steeds tussentijds een evaluatie plaatsvindt met de klant. Bij het koel- en transportsysteem voor gedroogd rioolzuiveringsslib, werd Van Beek al in het verkooptraject aangesteld als ‘hoofdaannemer’ en stuurde de andere leveranciers aan. Wij stelden hierbij dat niet de aankoopprijs het belangrijkste is, maar wat een installatie met de tijd gaat kosten aan bijvoorbeeld energieverbruik en onderhoudskosten.
De heer Kramer, projectleider slibdrooginstallatie bij HHNK, vertelt hierover. “Op de slibdroger passen wij sinds 2009 Asset Management toe in het beheer en onderhoud van onze installatie. Dat wil zeggen dat wij iedere installatie onder een vergrootglas leggen en kijken naar de risico’s op het gebied van veiligheid, gezondheid, imago, milieu en natuurlijk kosten. Om het totale bedrijfsrisico te reduceren worden er (onderhouds)taken, procedures en zo nodig modificaties gedefinieerd. Alles om te komen tot kosteneffectief installatiebeheer.
Voor de levering, het beheer en onderhoud van twee granulaatkoel- en transportinstallaties waren wij uiteraard op zoek naar een leverancier met bewezen producten. Een ander belangrijk aspect voor HHNK was dat de leverancier ook actief met ons mee zou denken over het beheer en onderhoud van de, op dat moment, nog te ontwerpen installaties. Van Beek paste helemaal in dit plaatje en daarom zijn wij een 5-jarig samenwerkingsverband aangegaan.
Hoe mooi is het als je al in de ontwerpfase van een installatie mogelijke risico’s op bovengenoemde aspecten kunt benoemen en hier je ontwerp op aan kunt passen. Voeg de kennis en ervaring van Van Beek op het gebied van koel- en schroeftransport techniek samen met de kennis van de klant over het te verwerken product en zie daar, een perfect functionerende installatie. Klant en leverancier die gezamenlijk een risicoanalyse uitvoeren, voor beide partijen een nieuwe ervaring die zeer goed is bevallen.
Van ontwerp tot inbedrijfstelling heeft Van Beek ons als partner bijgestaan. Wij zien het gezamenlijk beheer en onderhoud voor de komende jaren dan ook met vol vertrouwen tegemoet”.
Tijdens de engineering van een schroeftransporteur houdt Van Beek niet alleen rekening met een scherpe aanschafprijs voor de klant, maar ook met het zo laag mogelijk houden van de toekomstige beheerskosten. Met betrekking tot bestaande installaties van andere fabrikanten bekijken wij of deze machines kunnen worden verbeterd waardoor deze minder onderhoud vergen en langer operationeel blijven. Ook onderzoeken wij de mogelijkheden tot verhoging van de output, het maximaliseren van efficiency en verlaging van risico’s op het gebied van veiligheid, gezondheid en milieu. Daarbij hoeft het niet persé om een schroeftransporteur van Van Beek te gaan. Het doel is immers een zo laag mogelijke TCO (Total Cost of Ownership) verwezenlijken voor u als klant.
Deze toegevoegde waarde levert Van Beek als extra service, wij stellen onze kennis en ervaring graag beschikbaar. Synergie door samenwerking!