Dino Bulkwagenvullers bestaan al sinds de jaren ’80. Toch reden ze tot een aantal jaren geleden voornamelijk rond in een straal van 500 kilometer rondom Drunen, daar waar Van Beek Schroeftransport gevestigd is. Om het afzetgebied van de Dino’s te vergroten, werkt Van Beek samen met buitenlandse agenten. Na Duitsland, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Noorwegen, Zweden, Letland, Tsjechië en China is er sinds medio maart 2023 ook sprake van een samenwerkingspartner in Italië.
Adrián Medina, sales business development manager bij het in Milaan gevestigde Omega Alfa Soluzioni Integrate (OASI), draagt zorg voor het vergroten van de Dino-afzetmarkt in Italië. Met zijn ruim 25 jaar ervaring in onder meer de intralogistiek, automatic warehousing, bagage handling, kennis van de markt én actieve marktbewerking speelt hij een essentiële, onmisbare rol voor de Italiaanse afzetmarkt. In zijn rol binnen OASI voorziet Medina klanten van complete, innovatieve logistieke oplossingen in geautomatiseerde magazijnen, zo ook op het gebied van transport. OASI combineert bovendien eigen logistieke en gepatenteerde oplossingen naast ook vercommercialisering van passende producten van samenwerkingspartners, zoals de Dino. Medina: “De samenwerking met Van Beek is nog vrij pril. We zijn recent gestart met een marktverkenning, leggen nu eerst het fundament en gaan dan gericht verder. Uiteraard zijn we ook aanspreekpunt voor de al in Italië opererende Dino’s, maar gaan we zorgen voor nóg meer merkbekendheid.”
Zorgvuldig selectietraject
Volgens Roel Kneepkens, sales engineer bij Van Beek, weet de industrie de wereldmarktleider voor bulkwagenvullers inmiddels goed te vinden. Samenwerking met agenten in het buitenland geeft de verkoop van Dino bulkwagenvullers bovendien een flinke boost. “Door te kiezen voor een lokale partner beslechten we bovendien de taal- en cultuurbarrière. Het letterlijk en figuurlijk spreken van dezelfde taal zorgt voor een natuurlijke klik, wederzijds vertrouwen en is essentieel om succesvol zaken te doen”, stelt Kneepkens. De ideale partner moet volgens hem voldoen aan een aantal eigenschappen. Zo wordt de voorkeur gegeven aan een klein kantoor met niet al te veel agentschappen en is goede kennis en kunde in warehousing, transport en bulkverlading een must. Na een flinke zoektocht en intensief selectietraject maakten Kneepkens kennis met Adrián Medina: “Zijn achtergrond, expertise, werkhouding en mentaliteit sluiten goed aan bij onze Hollandse kijk op zaken. Productspecifieke kennis over bigbag handling, silo-auto’s, kennis van stortgoed en verbulken van poeders, korrels en granulaten brengen wij hem wel bij. OASI is onze Italiaanse partner van aanvraag tot en met verkoop en startup.”
Laagdrempelig verbulken
Na meerdere, oriënterende onlinegesprekken bezocht Medina de vestiging in Drunen en zag daar met eigen ogen hoe de bulkwagenbeladingsmachines in een gespecialiseerde machinelijn in elkaar worden gezet: “Groot voordeel van de Dino ten opzichte van andere verlaadoplossingen is het feit dat alle elementen in eigen huis worden gemaakt, dit waarborgt de kwaliteit. Elders wordt een machine juist geassembleerd uit verschillende onderdelen. De kans op storingen is dan groter.” Ook maakte hij met Kneepkens een rondrit door Zuid-Nederland, waar hij de Dino in uiteenlopende omgevingen aan het werk zag. Beide heren zijn ze ervan overtuigd dat er meer dan voldoende kansen zijn voor de expansie van de Dino bulkwagenvuller in Italië. Kneepkens: “Het grote voordeel van de Dino is de mogelijkheid om flexibel en laagdrempelig te verbulken. Een ondernemer hoeft dus geen dure silo’s te bouwen, waar een bulkwagen onder geplaatst moet worden om deze vervolgens te kunnen laden. Als er sprake is van een heftruck die bigbags optilt, vervalt de noodzaak van een extra medewerker die handmatig de zak lost. De Dino doet de verlading geheel mechanisch. Ook is er geen grote installatie of takelbaan nodig om te verbulken. De Dino is een gentle machine, compact en mobiel inzetbaar.”
Made in Holland
De Dino is een A-merk. Door de productie in Nederland te houden, kan Van Beek de hoge kwaliteit blijven garanderen. Datzelfde geldt voor maatwerk, waar materiaalkeuze en verlaadsnelheid een significante rol spelen. Dino’s worden gemaakt van staal, rvs304 of rvs316. De verwerkingssnelheid van de bulkwagenvuller is 40 of 80 m3/uur, waarbij een uitvoering van 40 m3/uur een bulkwagen binnen een uur vult. Afhankelijk van het product dat wordt verbulkt, worden motoren en eventueel andere opties aangepast. Een Dino die gebruikt wordt voor het verbulken van plastic granulaat heeft bijvoorbeeld ander accessoires nodig, dan een Dino die ingezet wordt voor meel. “Het mooie aan de Dino is dat het een plug en play machine is. Als deze uit de vrachtwagen rolt, klap je de pootjes uit, doe je de stekker in het stopcontact, kantel je de Dino omhoog en hij werkt meteen. Klanten kunnen desgewenst een jaarlijks onderhoudscontract afsluiten, maar eenmaal geïnstalleerd heb je er geen omkijken meer naar”, aldus Kneepkens.
Directe en dynamische aanpak
De wederzijdse verwachtingen van het partnership zijn hoog gespannen en zo ook waardeert Medina de Nederlandse directe en dynamische aanpak. Zijn achtergrond en netwerk, in combinatie met de specialistische kennis van Roel, kan niet anders dan zijn vruchten afwerpen. Medina: “Ik zie kansen voor de Dino is verschillende sectoren in Italië. Zo komen bijvoorbeeld in onze havens heel wat grondstoffen in bulk binnen. Daarbij valt te denken aan cacao, koffiebonen en zout. Tijdens ons gezamenlijk bezoek aan de Rotterdamse havens viel de toegevoegde waarde van de mobiele Dino al meteen op. Daarnaast worden er in Italië kunststoffen geproduceerd en verwerkt, dus het verbulken van plastic granulaten en flakes kan dan prima met een Dino bulkwagenvuller.”