Tetra Pak Cheese and Powder Systems, de in Heerenveen gevestigde ontwerper van productielijnen voor kaas- en weiproductie, verving een kunststof transportband van de wereldwijd geïmplementeerde Tetra Pak Cheddaring machine voor een wrongel-schroeftransporteur van Van Beek. De kwalitatief hoogwaardige RVS opvoerschroef, voorzien van een extreem hoog hygiënisch afwerkingsniveau, blijkt meer dan alleen een betrouwbare manier om gezouten wrongel een paar meter te verplaatsen. Zo zorgt de maatwerkoplossing voor energiebesparing, een reductie van het aantal soorten spare parts en minder zoutgebruik bij kaasproductie.
“De zoutretentie in de wrongel (gestremde melk waaruit kaas bereid wordt, red.) is aanzienlijk verbeterd sinds de schroeftransporteur als component is toegevoegd aan de Tetra Pak Cheddaring machine, ons productiesysteem voor het maken van cheddarkaas en mozzarella”, stelt Sikko Ros, technical product manager bij Tetra Pak Cheese and Powder Systems. “Het zout wordt samen met de wrongel omhoog getransporteerd naar de kaasrijping-machine, waardoor het langer contact houdt met de wrongel en je een betere zoutopname krijgt. Het benodigde zoutgebruik om te kunnen voldoen aan het gewenste zoutpercentage in de kazen, is hierdoor ook veel minder.” Door vochtverlies tijdens het productieproces komt er ook zout vrij. Om het gewenste zoutpercentage van 1 procent in cheddarkaas te behalen, was het voorheen nodig om het dubbele percentage aan zout toe te voegen. Door de wrongel-schroeftransporteur ligt dat percentage volgens Ros nu vele malen lager.
Corrosie door zoutgebruik
Door corrosie snel slijtende transportbanden en aangetaste scharnieren gaven de doorslag om dat deel van de indrukwekkende productie-installatie te vervangen, waar zout aan het productieproces wordt toegevoegd. “Zout werkt als een schuurmiddel, waardoor de transportbanden erg snel sleten. Daarbij kwam er ook zout tussen de scharnieren met als bijgevolg dat sommige transportbanden zelfs iedere zes maanden vervangen moesten worden”, aldus de technical product manager. De schroeftransporteur bleek om zijn hoog hygiënisch afwerkingsniveau, het ontbreken van ingewikkelde onderdelen en de mogelijkheid tot het gezamenlijk ontwikkelen van maatwerk een schot in de roos. Ook de mogelijkheid voor het implementeren van door Tetra Pak zelfontwikkelde onderdelen viel bij Ros in goede aarde: “Wij willen voor onze klanten het aantal soorten spare parts in onze machines zoveel mogelijk beperken. De door ons aangeleverde as-afdichtingen en Clean-In-Place-sproeikoppen worden niet alleen in de schroeftransporteur gebruikt, maar ook in andere delen van de machine.” Dat Van Beek vervolgens de door Tetra Pak ontwikkelde as-afdichting verbeterde door de as te voorzien van een speciale oppervlakte behandeling, zorgt voor een glimlach op het gezicht van Ros. De interessante toevoeging triggerde hem om meer informatie in te winnen bij Van Beek: “Ik vond die speciale coating een interessante toevoeging, die we wellicht ook in andere apparatuur van ons kunnen gebruiken.”
Design enten op klantervaringen
De samenwerking tussen Tetra Pak Cheese and Powder Systems en Van Beek gaat alweer veertien jaar terug, waardoor er inmiddels gesproken kan worden over een redelijk gestandaardiseerd design, dat als schakel voor een door Tetra Pak zelf ontwikkelde machine wereldwijd wordt geïmplementeerd. Door de jaren heen wist Van Beek de wrongel-schroeftransporteur steeds meer te enten op specifieke wensen van Tetra Pak en bij ieder nieuw project de maatwerkoplossing te optimaliseren. Joram van der Heijden, sales engineer bij Van Beek Schroeftransport: “Wrongelschroefsystemen voor de productie van cheddarkaas is echt een nichemarkt, waardoor het belangrijk is om ook goed te luisteren naar de eindklanten van Tetra Pak, zodat je ook echt álles kunt meenemen in je design.” Zo heeft de wrongel-schroeftransporteur een hoogwaardige afwerking en is de hygiënisch, gladgeslepen en waterdichte schroef en behuizing opgebouwd uit RVS 316 met een oppervlakte ruwheid van 0,8 µ. Reinigen gebeurt middels een CIP-vloeistof, die aan de bovenzijde van de schroef via sproeikoppen in een reinigingscycles de schroef en de binnenzijde van de behuizing afspuiten, waarna de vervuilde reinigingsvloeistof via een aftappunt aan de onderkant van de behuizing wordt afgevoerd. “De eisen die Tetra Pak stelt aan hygiëne kun je enkel en alleen invullen met een schroefsysteem. Andere transportmiddelen zijn mechanisch gezien complexer, met als gevolg dat vuil op plekken gaat zitten waar je dat niet wil hebben en waar je het bovendien ook moeilijk kunt weghalen. Een schroefsysteem heeft in de basis een eenvoudig design: je hebt een behuizing en een schroef die ronddraait. Weinig hoeken, kieren en naden waar vuil zich zou kunnen ophopen”, aldus Van der Heijden.
Langere productietijden door hygiënisch afwerkingsniveau
De markt waarbinnen Tetra Pak Cheese and Powder Systems zich begeeft, is constant in beweging. Zo is er nog steeds sprake van schaalvergroting en worden fabrieken alsmaar groter. Met name Argentinië en Brazilië zijn een groeiende markt wat betreft mozzarella, mede door toedoen van de aldaar stijgende consumentenvraag naar pizza’s. Het is dan ook niet zo vreemd dat klanten van Tetra Pak steeds langer willen produceren. Was er in een etmaal eerst nog sprake van een productietijd van 20 uur, gevolgd door een 4 uur durende intensieve reiniging van de machine, tegenwoordig produceren kaasfabrikanten het liefst 40 uur aan één stuk door. Ros: “Om bacteriegroei tijdens lange productietijden te vermijden, wordt het hygiënisch ontwerp van een machine steeds belangrijker en zijn korte tussenspoelingen noodzakelijk, zodat er geen resten achterblijven waar tussentijds bacteriën kunnen groeien.”
Duplex RVS
Maar ook de levensduur van een schroeftransporteur telt steeds zwaarder. Zeker als er sprake is van langdurig gebruik, een eroderend ingrediënt als zout en een harde substantie, door een steeds lager vetpercentage. Om die reden overweegt Tetra Pak Cheese and Powder Systems om de RVS 316 wrongel-schroeftransporteurs voortaan standaard te maken van Duplex RVS, dat de beste eigenschappen van chroom-nikkel-staal en chroomstaal combineert. “Duplex RVS is kwalitatief beter, maar ook prijziger en moeilijker te bewerken. De laatste wrongel-schroeftransporteur die Van Beek voor ons heeft gemaakt, is van Duplex RVS. Alleen zien we het effect en de mate van corrosie op dit kwalitatief hoogwaardiger materiaal pas over tien jaar terug. Toch weerhoudt dat ons er niet van om serieus te onderzoeken of we Duplex RVS onze standaard maken”, zegt Ros, die ook hierin vertrouwt op de jarenlange, goede samenwerking met Van Beek. “We spreken na al die jaren dezelfde taal, dat is absoluut een meerwaarde. Van Beek weet precies wat wij willen, waardoor de communicatie makkelijk, helder en efficiënt verloopt.”