2020: het jaar waarin zes medewerkers ontsproten als ware columnisten

Of het nu ging over de circulaire economie, specialistisch maatwerk of bijvoorbeeld de noodzaak van testen: onze zes kersverse columnisten brachten ieder op een eigen, unieke manier wijsheden over in een column in Solids Processing. We blikken trots terug op deze goed gelezen columns van het afgelopen jaar.

Werk maken van circulariteit
Onze directeur, Perry Verberne, trapt de columnreeks af met het delen van een bedrijfsfilosofie die hem na aan het hart ligt. In zijn column stelt hij dat je als onderdeel van de industriële sector verantwoordelijkheid moet nemen, door verduurzaming onderdeel te maken van de werkvoering en de productie. Hoewel deze column voor het uitbreken van het coronavirus in Nederland is geschreven, kregen zijn woorden nóg meer lading toen de wereldhandel op zijn gat lag en lokale zelfvoorzienendheid belangrijker werd dan ooit tevoren: “De roep om een economie waar grondstoffen opnieuw gebruikt worden en restafval een van de belangrijkste grondstoffen is, wordt steeds luider. Circulaire economie is hot!”

Lees de hele column op pagina 7.

Testen vertragend? Nee, onmisbaar!
Michael van Mourik, senior R&D engineer, schijnt zijn licht over de onmisbare schakel in het aankoopproces: de testfase. Hij stuurt in zijn column aan op een andere mindset, waarbij testen niet langer als een vertragende factor wordt gezien, maar juist als een onmisbaar onderdeel van het aanschafproces. Van Mourik stelt verder dat testen bovendien bijdraagt aan de ontwikkeling en vernieuwing van bestaande producten: “Het is een essentieel onderdeel van het bedrijfsproces en vergroot het innovatief vermogen van de organisatie.”

Lees de hele column op pagina 9.

Optimaal schroeftransport vraagt om maatwerk
Dat de sleutel tot succes van de meest optimale schroeftransporteur specialistisch maatwerk is, wist Peter Verhoeven, sales engineer, in een verhelderende column over te brengen. Hij verbaast zich hoeveel mensen zich verkijken op het loop- en stromingsgedrag van stortgoed en de soms vluchtige, naïeve en geldverspillende manier waarop productkarakteristieken worden onderzocht: “Daardoor wordt niet alleen de verkeerde schroeftransporteur geïnstalleerd, maar een verkeerde transportmethode kan ook voor de nodige praktijkproblemen zorgen.”

Lees de hele column op pagina 7.

Minder ziekteverzuim? Bezuinig dan niet op ergonomische aspecten!
Marleen Verschoor, mechanical engineer, zoomt in haar column in op het belang van ergonomische aspecten voor een veilige, gezonde werkplek en het perfectioneren van het productieproces. Volgens haar maakt ergonomie het proces praktischer voor de gebruiker, helemaal als dat met maatwerk gerealiseerd kan worden: “Als de mogelijkheid er is, bezuinig dan niet op dat ene ergonomisch aspect. Op termijn zorgt dit voor vitale medewerkers, minder ziekteverzuim, lagere verzuimkosten en een gezonde organisatie.”

Lees de hele column op pagina 6.

Maatwerk vraagt om ambacht en passie
Dat het beste maatwerk voortkomt uit passie, staat voor Will Iskes, lasser en metaalbewerker, buiten kijf! In zijn column stelt hij dat ambachtelijke werkzaamheden die komen kijken bij maatwerk door veel mensen onderschat worden. Een schroeftransporteur is volgens hem dan ook geen standaard machine die je van de grond af aan opbouwt. Het produceren ervan gaat gepaard met zeer complexe, ambachtelijke handelingen waarbij maatgebonden aanpassingen als grootte, ruwheid, vormgeving en afwerking in harmonie moeten zijn met elkaar: “Een mechanisch en optisch knap staaltje maatwerk realiseer je alleen door iedere handeling met passie uit te voeren.”

Lees de hele column op pagina 7.

Beknibbelen op onderhoud is kostbaar en gevaarlijk
In de laatste column van de reeks benadrukt buitendienstmonteur Rob Nordmeijer het belang van goed, periodiek onderhoud van schroeftransporteurs. Hij constateert dat 60 tot 70 procent van de storingen ontstaan, doordat er te laat onderhoud is gepleegd. Toch wijt hij niet alles aan nalatigheid. Technische diensten worden steeds kleiner of vervangen door externe service- en onderhoudscontracten, waardoor er soms wekenlang niet naar de machines wordt omgekeken. Ook het niet goed opvolgen van service-instructies kan volgens hem leiden tot onveilige situaties: “De klant is absoluut koning, maar ik raad wel aan om goed de adviezen rondom service, onderhoud en veiligheid op te volgen.”

Lees de hele column op pagina 6.

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws & projecten?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© 2021 Transportschroeven- en machinefabriek Van Beek B.V. | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Cookieverklaring