Improvisatietalent, een innovatieve geest en de wil een kwaliteitsproduct te produceren, leverde Van Beek in de jaren 60 al de nodige wereldfaam op. Zo werden onze transportschroeven tentoongesteld op internationale exposities in onder meer Naïrobi en lieten geïnteresseerde afnemers uit landen als Japan en Pakistan van zich horen. Dat blijkt uit een artikel, zoals gepubliceerd op 18 november 1968 in de Echo van het Zuiden, de Waalwijkse en Langstraatse courant. Hierin wordt vol lof en bewondering wordt gesproken over de oprichter van Van Beek Schroeftransport, Marinus van Beek.
De innovatieve geest van Marinus van Beek ontkiemde zich al ver in de vooroorlogse jaren, door het ontwerpen van machines. “Wat mijn vader bereikt heeft, is vooral te danken aan zijn gevoel voor techniek. De eerste machine die hij ontwikkelde, was een aardappellooftrekmachine”, aldus zijn zoon, Beb van Beek, in het artikel over een uitvinding, die uiteindelijk niet in productie werd genomen. Wel zag een door Van Beek senior ontwikkelde vlastrekmachine korte tijd het levenslicht, maar gooide een toenmalige crisis in de Nederlandse vlasindustrie roet in de verdere ontwikkeling ervan.
Tijd ver vooruit
Het was tijdens deze crisis dat Marinus van Beek zich op de productie van transportschroeven stortte. De zeer arbeidsintensieve productie, die veel mankracht vergde en onnodig veel materiaal kostte, kon volgens de stichter van de krachtige, innovatieve organisatie zoals we die vandaag de dag kennen, anders. Zelfs toen stond de circulaire, duurzame economie bij Van Beek al voorop, nog voor het decennia’s later ‘hot’ werd.
Vol lof
Al snel was de eerste machine een feit, die volgens de Echo van het Zuiden een ‘grote productie schroeven waarborgde, betere kwaliteit leverde en die een enorme besparing betekende, minimaal 50-maal minder’. Bovendien was de krant vol lof over het talent van Van Beek en zeer verbaasd dat in de, toen nog kleine bedrijfsruimte aan de Raadhuisstraat in Sprang-Capelle, belangrijke uitvindingen werden gedaan: ‘Het is bijna onvoorstelbaar, als men nu de werkruimte van Machinefabriek Van Beek binnenstapt en daar een grote ingewikkelde machine ziet staan, dat die door één man is uitgevonden en ook gebouwd’. Wereldwijd was het meteen ook de eerste machine in zijn soort en lang bleef Van Beek ook de enige machinefabriek in de Benelux, die transportschroeven produceerde. “Och, om tot zo iets te komen, daar moet je voor geboren zijn. Vader bedient de machine ook meestal zelf. Daarbij zoekt hij voortdurend naar nieuwe mogelijkheden”, constateerde Van Beek junior destijds.
Van strikte geheimhouding naar openheid
Hoewel Marinus van Beek met zijn uitvinding goud in handen had, koos hij er bewust voor geen patentaanvraag in te dienen. Hiervoor zou een complete tekening van de machine ingediend moeten worden, die wereldwijd klakkeloos door technici overgenomen kon worden. Voor de Echo van het Zuiden was het in november 1968 dan ook strikt verboden om foto’s van de uitvinding te maken in de werkplaats.
Tegenwoordig publiceert Van Beek zijn machines en projecten vol trots, maar dat heeft ermee te maken dat vandaag de dag álles maatwerk betreft en ieder ontwerp uniek is in zijn soort. Ook heeft Van Beek de Raadhuisstraat in Sprang-Capelle inmiddels verruild voor een nieuwe, ruime en schone locatie zo’n tien kilometer verderop in Drunen. Marinus van Beeks gevoel voor techniek, het voortdurend kijken naar nieuwe mogelijkheden en de wil te innoveren werken tot vandaag de dag door binnen onze organisatie. Zo maakt Van Beek gebruik van de laatste technologieën en verrijken we anderen door onze expertise te delen via Van Beek Academy, de kennisbank van Van Beek.
De Echo van het Zuiden eindigt het artikel dan ook met een meer dan uitgekomen toekomstvoorspelling: ‘Wij twijfelen er niet aan of dit Sprang-Capelse bedrijf zal in de toekomst nog meer van zich laten horen’.