Schroefwarmtewisselaars die zand, een reststroom uit de verwerking van teerhoudend asfaltgranulaat (TAG), binnen enkele uren terugkoelen van 1050°C naar 50°C? Dat klinkt als een onmogelijke missie! Toch lukte het Van Beek om dit technologisch hoogstaand proces met Celsius schroefwarmtewisselaars vorm te geven voor de nieuwe asfalt verwerkingsfabriek van Recycling Kombinatie Reko in het Rotterdamse havengebied. TAG is een combinatie van zand, grind en het verontreinigende bindmiddel, teer. Asfaltgranulaat komt vrij bij het openbreken van een asfaltweg en mag volgens de wet alleen gereinigd hergebruikt worden. Reko is als één van de grootste verwerkingsbedrijven ter wereld in staat om dit soort verontreinigde bouwstoffen volledig te recyclen. Hoe? Door het thermisch reinigen van TAG, een milieuvriendelijke techniek die volgens het Duitse Fraunhofer-Instituut op ecologisch gebied veel voordelen oplevert én garant staan voor een flinke CO2 besparing.
Direct koelend effect
Het is een innovatief recycle-proces, waarbij meerdere Celsius schroefwarmtewisselaars en schroeftransporteurs van Van Beek een aanzienlijke bijdrage in leveren. Ze worden toegepast om het zand terug te koelen, dat vrijkomt uit de boiler economizer (warmtewisselaar) en naverbrander in Reko’s nieuwe asfalt-verwerkingsfabriek. Per uur wordt zo’n 4000 kg aan zand verwerkt. Het terugkoelen gebeurt in vier stromen van 250°C en 1050°C naar een acceptabele temperatuur van ongeveer 50°C. De boiler economizer vangt de vrijgekomen energie in de vorm van stoom op, waarna Reko de opgewekte elektriciteit aan het elektriciteitsnetwerk levert.
Circulaire economie
Het zijn de gedeelde circulaire economische visie en innovatieve mindset, die Van Beek en Reko al eerder bij elkaar brachten. In 2008 mocht Van Beek ook al Celsius schroefwarmtewisselaars leveren voor een asfalt-verwerkingsfabriek van Reko. De hoogste temperatuur in de oude fabriek betreft 850°C, terwijl het in de nieuwe fabriek inmiddels gaat om het terugkoelen vanaf 1050°C . “Dit keer hebben we koelschroeven geleverd voor een naverbrander, een boiler economizer en we hebben ook nog een aantal schroeftransportsystemen in het project verwerkt om zo een aaneensluitende productielijn te maken”, aldus Bas Boerboom, sales engineer bij Van Beek.
Hoge temperaturen
Volgens hem heeft de innovatie sinds 2008 niet stilgestaan. Zo is de capaciteit van de nieuwe verwerkingsfabriek vertienvoudigd en is de verbrandingstemperatuur een stuk hoger geworden: van 850°C naar nu 1050°C. Hoe hoger de temperatuur, hoe schoner het materiaal. “De Celsius schroefwarmtewisselaars zijn aangepast op de hogere temperaturen. Ze zijn voorzien van een dubbelwandige koelmantel waar water doorheen stroomt. Ook door de binnenbuis van de schroef zelf stroomt water. Het zand dwarrelt door de boiler economizer naar beneden en komt uit in de koelschroef”, legt Boerboom uit.
Innovatief prestige project
Van Beek was vanaf het prille begin nauw betrokken bij het uitdenken en implementeren van Celsius schroefwarmtewisselaars voor de nieuwe fabriek. “We wisten onze koelschroeven aan de extreem hoge temperaturen aan te passen en door koud zand bij te mengen, hebben we de ingaande temperatuur van de koelschroef weten te verlagen. Hierdoor zal de schroef minder hard slijten. Het is een mooi, groot project waar we als Van Beek echt trots op mogen zijn!”