Efficiënte cementverlading bij Steypustöðin met Dino bulkwagenvullers

Ze hebben de bouwsector in IJsland mede groot gemaakt: Steypustodin (spreek uit als: stey-pus-toh-thin) betonproducent sinds 1947. Dat de oorlog tussen Rusland en Oekraïne de productie zou minderen, was ondenkbaar. Grondstoffenstromen on hold? Dan doen we het anders!

Van pijpen tot prefab elementen en nat beton: Steypustöðin uit Reykjavik maakt het. Er worden gebouwen, bruggen en wegen mee gebouwd. Dat gebeurt al heel lang in IJsland, zij het iets later dan in de rest van Europa. De gedurfde investering in een flinke plant dichtte de ‘betonkloof’ tussen dit eiland en het Europese vasteland.

Droog bulkgoed importeren
Cement, een van de grondstoffen van beton, importeerde Steypustöðin altijd uit buurland Denemarken. Tot de oorlog in Oekraïne uitbrak en grondstoffentekorten ontstonden op de Europese markt. Cement werd schaars (bulk)goed. “Een krapte van deze omvang had ik nooit eerder meegemaakt”, zegt Kai Westphal, sinds begin 2000 werkzaam bij Steypustöðin.

Cementpoeder in big bags verladen
Vanwege het tekort aan cement in de eigen regio besloot Steypustöðin cement te gaan importeren uit Turkije. Dit werd aangeleverd in big bags, iets waar de logistiek van Steypustöðin niet op was ingesteld. Kai: “We moesten ook op zoek naar een oplossing om big bags geautomatiseerd te verladen naar bulkauto’s.”

Een slimme keuze: Dino bulkwagenvullers
Bulkwagenbeladingsmachines met een grote capaciteit leken perfect voor de klus. Alleen was de gemiddelde levertijd van 22 weken voor een nieuwe laadinstallatie te lang. Een online veiling bracht uitkomst. Hier schafte Steypustöðin een tweedehands Dino bulkwagenvuller aan. Kai: “Via-via had ik gehoord dat Dino bulkwagenvullers van goede kwaliteit zijn en dat Van Beek een wereldwijde leverancier van schroeftransport is. Daarom besloten we deze tweedehands Dino te kopen.”

Op maat oplossing voor verladen
Omdat het om een standaarduitvoering van de Dino bulkwagenvuller ging, waren aanpassingen nodig. Zo was er meer buffervolume in de inloophopper nodig en was stofarm verladen de wens. Dat was geen enkel probleem. Van Beek leverde onder andere een extra opzetrand, een deksel en een ontlaadplaat. Zo kon het verladen van het cementpoeder bij Steypustöðin snel, veilig en efficiënt gebeuren.

Van Beek als betrouwbare leverancier
Met één bulkwagenvuller was de dagelijkse aanvoer van 280 ton cement voor de productie van 800m3 beton per dag amper bij te houden. Er moest een tweede bulkwagenvuller komen. Voor de IJslandse betonproducent was Van Beek als leverancier van deze nieuwe beladingsmachine een logische keuze. Want ‘de eerste Dino beviel goed en de service van Van Beek ook’, aldus Kai.

De Dino bulkwagen voor cement
Roel Kneepkens, ‘Mr Bulk Truck Loader’ bij Van Beek, vertelt over de eigenschappen van de Dino DS400 Cement: “De inloophopper is voorzien van een kruismes om de big bag open te snijden. De heftruckchauffeur hoeft dus niet uit te stappen om de big bag open te snijden en kan meteen de volgende big bag halen. De capaciteit van een Dino Cement is 80m3/uur, dit is dubbel zoveel als van een standaard Dino. “De bulkauto kan, wanneer het stromingsgedrag van het product hierin meewerkt, binnen zéér korte tijd gevuld worden (vanaf 30 minuten per bulkwagen).”

Wereldwijde levering van bulkwagens
Met een Dino bulkwagenvuller in deze uitvoering zit Steypustöðin meteen goed in verlaadcapaciteit, werkgemak en snelle verlading. Levering van Dino’s is mogelijk over de hele wereld, het vervoer gaat eenvoudig via een zeecontainer.  Bovendien zijn Dino’s optioneel inzetbaar voor verschillende voltages wereldwijd. Zien waar onze Dino’s staan? Kijk op de kaart!

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws & projecten?

Meld u aan voor onze nieuwsbrief
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
© 2024 Transportschroeven- en machinefabriek Van Beek B.V. | Algemene voorwaarden | Privacyverklaring | Cookieverklaring