Soms krijgen we vragen die we niet elke dag krijgen. Of we een rvs transportschroef van 17,5 meter uit één stuk kunnen maken bijvoorbeeld. De Van Mourik Group had twee lange schroeven nodig om silo’s van Feed Valid (voorheen Covaco) uit Poederoijen te vullen. Zo lang hadden we ze nog niet gemaakt, maar al snel hadden we berekend dat wij dit kunnen en dus gingen we aan de slag.
Feed Valid maakt grondstoffen voor de veevoerindustrie. Een van deze grondstoffen is getoast soja product, een vochtige warme grondstof die een flink stuk omhoog moest worden getransporteerd om onder andere in silo’s op te slaan.
Specialist in rvs transportschroeven
“Een elevator was hiervoor geen optie, die kan zoiets niet aan”, zegt projectleider Edwin Mentink van de Van Mourik Group. “Daarom kozen we al snel voor de schroeftransporteur.” Vanwege de grote hoogte en het plakkerige warme product was direct duidelijk dat hier een rvs transportschroef voor nodig was. “Daarom benaderden wij Van Beek, de specialist op dit gebied.”
Eerste samenwerking
Hoewel de Van Mourik Group ook zelf transportschroeven maakt en regelmatig bij projecten transportschroeven gebruikt, was dit de eerste samenwerking met ons. “Normaal richten we ons meer op een andere markt waarbij rvs niet nodig is”, verklaart Mentink.
Technisch goede oplossing
Deze eerste samenwerking is Mentink goed bevallen. “Er was een goede wisselwerking tussen de engineering van Van Beek en die van ons. Van Beek is met een technisch goede oplossing gekomen.” Ook de duwschroeven om de verticale schroeven te vullen zijn door Van Beek geleverd. “Alles was goed op elkaar afgestemd en het werd ook snel uitgeleverd”, zegt Mentink.
Specificaties
Uiteindelijk hebben we een RVS304 verticale schroef van 17,5 meter en een van 14,5 meter geleverd, ieder voorzien van een duwschroef om ze gevuld te houden. De capaciteit van iedere schroef is zo’n 30 ton per uur. Het energieverbruik van de ‘korte’ schroef is 30kWh en van de lange 37 kWh.
Nieuwe grenzen opzoeken
Onze sales manager Peter Verhoeven kijkt tevreden terug. “Het is altijd interessant om een nieuwe grens op te zoeken. Horizontaal hebben we al schroeven van 30 meter en langer gemaakt maar verticaal hadden we nog niet zo’n lange schroef uit één stuk gemaakt.”
Grotere hoogten overwonnen met schroeftransport
Wel hebben we in het verleden door middel van verticaal schroeftransport grotere hoogtes overwonnen, maar dan ging het om meerdere transportschroeven apart van elkaar en niet om een schroef uit één stuk.
Meer krachten op verticale transportschroef
Een verticale schroef wordt aan meer krachten blootgesteld omdat hij op een bepaalde snelheid moet draaien wil hij het product op zijn plaats krijgen. “Als hij te langzaam draait, vindt geen transport plaats”, legt Verhoeven uit. “Dat in combinatie met de grote hoogte die we moesten overwinnen maakte dit project net even wat interessanter.”